Beställ detta nr

Parnass nr 1 2020 – Bengt Anderbergtema

INNEHÅLL

REDAKTÖREN Fritt efter Anderberg

GEORG HAHNE Intervju med nya redaktören Charlotta Kåks Röshammar

CHARLOTTA KÅKS RÖSHAMMAR Hånad och hyllad – roman i hetluften

LENA ANDERSSON ... om att få Bengt Anderbergpriset

GÖRAN WESSBERG Med porrbok genom tullen

CHARLOTTA KÅKS RÖSHAMMAR Reportage hos Bengt Anderbergsällskapet

STAFFAN SÖDERBLOM Om daggen och ett äpple

MARGARETA LUNDBERG RODIN ”Amoralisk” författare bakom vinnarsagan 

AINO TROSELL Helt oförutsägbar – men var är det berömda snusket?

INGRID NORRMAN En spränglärd skribent med gyttja mellan tårna 

BENGT AF KLINTBERG Om arbetet med Fula visboken

AMI LÖNNROTH Får man vara så självgod som Simone de Beavoir? 

BOKRECENSIONER 

CHARLOTTA KÅKS RÖSHAMMAR Intervju med Nina Ulmaja om Strindbergs lilla röda

LOUISE ALVARSSON Intervju med Augustpristagaren Marit Kapla

MAGNUS NILSSON ... om pågående arbetet med Stig Sjödinbok

GUNNAR GRAUMANN Tre damer mot tre ess

KALENDARIET

FRITT EFTER ANDERBERG

Vem är din favoritförfattare? Jag fick frågan häromdagen och hade inget bra svar. Det vore så enkelt att säga: Hjalmar Söderberg förstås, den där "Doktor Glas" är ju så stilren, så dramaturgiskt perfekt. Samtidigt skulle jag genast ångra mig. Skulle jag sagt Elena Ferrante, Elsie Johansson, Thomas Bernhard eller Agneta Pleijel? Eller Susanna Alakoski, Chimamanda Ngozi Adichie, Jennifer Clement? Birgitta Stenberg, Märta Tikkanen? För vad är en favoritförfattare? Är det den som man läst allt av? Som man bara har gott att säga om? Som Uno Rodin, ordförande för Bengt Anderbergsällskapet, han kan inte säga något negativt om Bengt Anderberg. – Det är det som är det fantastiska, säger han. Även om en del kan bli lite trötta på honom för det. Han har läst, och läst om, allt av författaren. Risken finns ju att det senaste hamnar överst. Då blir favoriterna Matilda Gustavsson och hennes Klubben och Karin Smirnoff där jag knappast är ensam om att vänta ivrigt på tredje boken i ”For”-serien; "Sen for jag hem" kommer i april. Om jag letar läsupplevelser långt tillbaka hamnar jag kanske hos Maria Gripe. Men hur står sig Skuggan över stenbänken vid en omläsning i dag? Jag gläds i alla fall åt att ett av mina barn läser serien för andra gången. Aino Trosell, som i detta nummer av Parnass skriver om Anderbergs omdebatterade roman Kain, kan inte välja en favoritklassiker. Dels beror det på sinnesstämning. Dels: – Det är som att välja bland sina barn! Nej, jag har inte en författarfavorit i rockärmen. Mina står i bredd. Men jag kan i alla fall säga en favorittitel (just nu alltså): Fritt efter naturen, en dikt- och essäbok av detta nummers temaförfattare Bengt Anderberg. Ibland räcker det med några ord för att bli golvad. Så genialt. Så inspirerande. Där går han och plockar en bukett ord, utan att bry sig om att natur och ord är två skilda väsen. Och kanske är det som Anderberg själv skriver: ”Inga nöjen kan överträffa det att läsa på måfå”. Med det sagt skulle jag inte anta det här uppdraget om jag inte trodde att vi alla kan behöva lite hjälp på traven för att hitta de där guldkornen: grymma författare och texter – från förr och nu.

Annat av eventuellt intresse