Beställ detta nr

Nr 3/2008 Klassiker på teater, film och i TV

INGER MARIE OPPERUD Selma Lagerlöf, Victor Sjöström och filmen: – Kanske Direktören vill ha en snaps?
JESPER ERSGÅRD Så blev romanen Åminne TV-succén Hedebyborna
JESPER ERSGÅRD En sjuårings möte med Delblanc
GUNNAR OLLÉN Dramatikern Strindberg – en naturmakts utbrott
INGER MARIE OPPERUD Selma Lagerlöf och filmen
EGIL TÖRNQVIST Strindberg i TV: »Ett bord och två stolar. Idealet!«
INGER MARIE OPPERUD Vilhelm Moberg på film och i TV
ERIK HJALMAR LINDER Hjalmar Bergman och det nya mediet: – Filmen ett guldkantat kapitel
Bokmässan i Göteborg. Biskops Arnö 2009
ERIK HEDLING Birger Sjöberg, Frida och filmen
BENGT FORSLUND Vilhelm Moberg om filmkonsten: en makt som danar folksjälen
PER-OLOF SWARTZ Lättklädda hjältinnor i Sveriges första kvinnofilm
Litterär salong:
PER ERIK SJÖSTEN Dubbeljubileum för Cornelis och hans sällskap
MARIANNE ENGE SWARTZ Klassiker omläst: Anne på Grönkulla fyller 100 år
LOUISE EKELUND Det vardagligas gåtfullhet – om Carl Erik af Geijerstam
MARIANNE ENGE SWARTZ Hôtel Chevillon i Grez-sur-Loing – ett levande konstnärscentrum även i dag
BERIT GULLBERG Nytt litterärt sällskap: Ibsensällskapet
INGRID NETTERVIK En sommardag vid Korpamoen med Vilhelm Moberg
ANDERS SJÖGREN Ordstriden om krigsslutet (Bernhard Nordh och Olof Lagercrantz)

Klassiker på teater, film och i TV

CATHARINA SÖDERBERGH


– HAR DU LÄST BOKEN? – Nej, men jag har sett filmen! Redan 1912 premiärvisades två av August Strindbergs pjäser, Fröken Julie och Fadren, på bio i Stockholm. Victor Sjöströms filmatisering av Selma Lagerlöfs Körkarlen är också berömd. Både August Strindberg och Selma Lagerlöf var fascinerade av ny teknik. Som alla författare ville de nå ut med sina verk till så många som möjligt. Likadant var det med en lång rad andra kända svenska författare som Vilhelm Moberg, Elin Wägner, Birger Sjöberg, Hjalmar Bergman och Sven Delblanc. I nr 3 2008 av Parnass finns en rad artiklar om hur deras mest kända verk transformeras till film och vad det kom att betyda för deras författarskap.

I MITTEN AV 1950-TALET kom TV och klassikerna kunde serveras rakt in i vardagsrummet. August Strindberg var 1955 först ut med Leka med elden. Strindberg passade lika bra i den lilla TV-rutan som på teatern. Den ena TV-serien efter den andra har också fått svenska folket att sitta som klistrade vid TV-apparaterna: Hemsöborna, Raskens, God natt jord, Röda rummet, Hedebyborna, Charlotte Löwenskiöld, Gösta Berlings saga, Chefen fru Ingeborg, Markurells i Wadköping och många, många fler. TV-serierna har också lockat många att köpa böckerna.

I DEN LITTERÄRA SALONGEN skriver Anders Sjögren om ordstriden mellan Bernhard Nordh och Olof Lagercrantz i samband med det finska krigsslutet. Marianne Enge Swartz har läst om en av sin ungdoms mest älskade böcker, Anne på Grönkulla, och Ingrid Nettervik berättar om en dag på Korpamoen med Vilhelm Moberg.

Annat av eventuellt intresse