Nr 1 2023
Bokens doldisar
Här träffar du bokens doldisar! Läs om formgivaren som fångar Frödings själ. Förläggaren som ser utgivningen av poesi som förlagets ekonomiska ryggrad – från Stagnelius till Ann Jäderlund. Korrläsaren som stänger av sin inbyggda autokorrekt. Rights managern som förhandlar om upphovsrätten. Och produktionsledaren som jublar över varje tryckt bok.
Hur var Sven Delblanc som redaktör? Hur många yrkesroller fanns på förlagen för 100 år sedan? Och hur är det med klassiker som trycks på nytt – får omlagen se ut hur som helst? Emma Kepka på Saga Egmont som gett ut 800 klassiker ger sin syn på saken – där en av de litterära sällskapens ordförande har en helt annan åsikt. Medan formgivaren Nina Ulmaja går tillbaka till en teknik som var populär på Marcel Proust tid för att göra ett nytt omslag till På spaning efter den tid som flytt.
Dessutom: Maria Nilson skriver PIXI-böckernas historia, Marie Bengts grottar in sig i Händelser vid vatten och Karin Lindgren Strömbäck berättar om när hemmen fick plats i litteraturen. Två böcker är nyss utkomna i ämnet.
Hur var Sven Delblanc som redaktör? Hur många yrkesroller fanns på förlagen för 100 år sedan? Och hur är det med klassiker som trycks på nytt – får omlagen se ut hur som helst? Emma Kepka på Saga Egmont som gett ut 800 klassiker ger sin syn på saken – där en av de litterära sällskapens ordförande har en helt annan åsikt. Medan formgivaren Nina Ulmaja går tillbaka till en teknik som var populär på Marcel Proust tid för att göra ett nytt omslag till På spaning efter den tid som flytt.
Dessutom: Maria Nilson skriver PIXI-böckernas historia, Marie Bengts grottar in sig i Händelser vid vatten och Karin Lindgren Strömbäck berättar om när hemmen fick plats i litteraturen. Två böcker är nyss utkomna i ämnet.